Krachttraining om fit te worden

Je gezondheid is je grootste goed! Overgewicht is de oorzaak van vele ziektes, onder andere hart- en vaatziektes en diabetes. Als je dus te zwaar bent, dan is het hoog tijd hier iets aan te doen. Dat doe je het beste door te beginnen met aerobische oefeningen en cardio-trainingen. Deze oefeningen versnellen je stofwisseling, waardoor je lichaam gemakkelijker calorieën en vetten kan verbranden. Naast aerobische oefeningen en cardio-trainingen moet je ook aan krachttraining oftewel weerstandstraining gaan doen. Hiermee maak je je spieren, botten en gewrichten sterk en verbrand je bovendien nog veel meer vet, zelfs als je in rust bent.

Aerobische oefeningen:

Door aerobische oefeningen te doen versnel je je hartslag, en dat zorgt ervoor dat je stofwisseling sneller gaat lopen en je lichaam meer calorieën gaat verbranden. Ook zal je lichaam meer zuurstof gaan opnemen en zullen je hart- en longfuncties verbeteren. Er zijn vele soorten aerobische oefeningen die je kunt doen, onder andere: wandelen, joggen, fietsen, hardlopen, skiën, schaatsen, roller skaten, zwemmen, loopband, steppen, enzovoorts. Je verbetert hiermee je conditie en alle organen in je lichaam zullen beter kunnen functioneren.

Intervaltraining:

Om een goede conditie te krijgen moet je zowel aerobische oefeningen als krachttraining doen. Daarnaast is er nog een zeer effectieve trainingsmethode, de zogenaamde intervaltraining. Dit is een combinatie van beide genoemde trainingsmethodes. Je wisselt hierbij snelle, lichte oefeningen af met langzame, zware oefeningen. Hiermee zal je lichaam zeer snel vet gaan verbranden en zul je sterke spieren krijgen. Je stofwisseling wordt heel goed op gang gebracht, onder andere doordat je spieren zelfs als je in rust bent energie gaan verbruiken, namelijk voor het onderhoud. Intervaltraining is dus een zeer effectieve methode om snel gezond, slank en fit te worden. Je kunt dit doen door afwisselend twee minuten licht en twee minuten zwaar te trainen.

Weerstandstraining:

Ook met weerstandstraining kun je je lichaam snel fit en gezond maken. Weerstandstraining is erop gericht je spiermassa te vergroten. Meer spiermassa betekent meer verbranding van calorieën, zelfs als je slaapt. Hoe dit in zijn werk gaat? De vergrote spiermassa heeft meer energie nodig voor het dagelijks onderhoud en doet dat in rust. Terwijl je slaapt zal je lichaam dus vet gaan verbranden: al slapend val je af! Door dagelijks twintig minuten weerstandstraining te doen zul je heel gemakkelijk al je vetrollen verliezen. Begrijp wel dat je in gewicht misschien niet zult afnemen, omdat de toegenomen spiermassa meer gewicht zal opleveren, maar je vetrollen zullen worden omgezet in spieren en je zult er daardoor heel goed gaan uitzien.
Ook vrouwen moeten weerstandstraining doen, zonder angst te hebben er als een body builder uit te gaan zien, want dat gebeurt niet zomaar. Als je als vrouw een beperkt trainingsprogramma voor weerstandstraining volgt zul je er slank, lenig en gezond gaan uitzien. Ook je botten zullen sterker worden, en daarmee zal je kans om op latere leeftijd osteoporosis (en een ingezakte houding) te krijgen sterk verminderen. Enkele vormen van weerstandstraining zijn: gewicht heffen, exercise ball, water aerobics, enzovoorts. Hoe meer je aan weerstandstraining doet, hoe slanker je zult worden. Overdrijf het echter niet en doe het vooral in het begin rustig aan. Je moet alle bewegingen langzaam en precies uitvoeren en vooral afmaken. Ook moet je om de dag een rustdag nemen, omdat je anders de kans loopt je spiervezels te scheuren.

Met weerstandstraining vergroot je je spierkracht en de levensduur van je spieren. Ongeacht hoe oud je bent, je kunt weerstandstraining doen om sterk en fit te worden en je levensduur te vergroten. Als je bovendien weerstandstraining combineert met aerobische oefeningen, verdubbel je nog eens het effect op je gezondheid en je lichaam. Bij weerstandstraining begin je eerst op machines en daarna ga je werken met losse gewichten. Deze laatste vorm van training vraagt extra coördinatie van je lichaam en is daarom nog effectiever, maar je kunt dit pas gaan doen als je enigszins ingetraind bent. Het is aan te bevelen om bij weerstandstraining het advies van de instructeur van je sportclub te vragen, zodat je geen fouten maakt bij het uitvoeren van de oefeningen. Samen met hem of haar kun je een trainingsprogramma opstellen, dat heel specifiek gericht is op jouw doelstellingen en mogelijkheden.

Popularity: 3% [?]

Comments are closed.