Wandelen- de gemakkelijkste manier om af te vallen

Wandelen wordt vaak door mensen die willen afvallen over het hoofd gezien als lichaamsbeweging omdat het niet zo uitdagend zou zijn als oefeningen. Mensen spenderen een fortuin aan lidmaatschappen voor diverse sportscholen, waar ze uiteindelijk nog steeds op een tredmill wandelen. Sommige mensen spenderen hun halve salaris aan toestellen terwijl ze heel simpel en gratis kunnen afvallen als ze verder zouden kijken dan hun neus lang is. Ze kunnen afvallen met wandelen!

Geloof het of niet: wandelen is de goedkoopste vorm van afslanken die er bestaat. Het enige dat je hoeft te doen is gemakkelijke kleding aantrekken, goede schoenen dragen en je deur uit te lopen.

Goed wandelen
Veel mensen hebben het gevoel dat ze niets bereiken met wandelen, maar het tegenovergestelde is juist waar. Je kunt met wandelen net zoveel calorieën verbranden als dat je zou verbranden met een training op zo’n dure sportfiets. Je moet echter wel op de juiste manier wandelen en hier gaan de meeste mensen de fout in. Je moet een vlot tempo aanhouden zodat je een bepaalde intensiteit bereikt waardoor je lichaam calorieën begint te verbranden. Daarnaast moet je regelmatig wandelen want anders zie je nog geen effect.

Als je 30 minuten op een normaal tempo wandelt verbrand je rond de 150-100 calorieën. Als je echter vlot wandelt verbrand je 200 tot 250 calorieen per sessie.

Hoe goed te wandelen
Maar hoe weet je nu dat je op het juiste tempo aan het wandelen bent? Hieronder staan een aantal richtlijnen die je in gedachten moet houden gedurende je volgende wandeling.

  • Loop rechtop! Trek je schouders naar achteren, recht je rug en hou je hoofd rechtop.
  • Maak in plaats van grote lange passen meerdere kleine passen per minuut.
  • Loop in een vlot tempo en hou deze snelheid aan. In een vlot tempo zou je minstens 5 kilometer per uur kunnen afleggen. Loop een kilometer en kijk hoe lang je erover gedaan hebt. Als je in 15 minuten ruim een kilometer hebt afgelegd zit je in de goede richting.
  • Let op je ademhaling gedurende het wandelen. Adem diep in en adem vanuit je buik. Niets is zo belangrijk als een goede ademhaling gedurende het wandelen.
  • Trek genoeg tijd uit voor een wandeling en loop lang genoeg. Je zou minstens 30 tot 60 minuten moeten wandelen voor het gewenste effect.

Andere dingen om in de gaten te houden
Als je een zittend beroep hebt is wandelen een erg goede optie voor je. Je kunt voor de zekerheid nog even met je dokter overleggen en langzaam beginnen met een aantal minuten per dag. Dit kun je langzaam opvoeren terwijl je ook het tempo opvoert. Wat je ook doet, pak het rustig aan en loop ontspannen. Als je moe wordt of je er niet lekker bij voelt moet je er vooral mee stoppen.
Vergeet niet te rekken en te strekken voordat je gaat lopen. Als je ongemakkelijke symptomen ervaart gedurende het wandelen zoals ademloosheid, misselijkheid of iets anders, neem dan contact op met je dokter.
Door vlot en regelmatig te wandelen kun je erg gemakkelijk afvallen en daarbij is het nog gratis ook. Wandelen is ook gewoon goed voor de gezondheid. Het doet je hart goed pompen, je longen werken en bloed beter circuleren door je lichaam.

Popularity: 17% [?]

Comments are closed.